Першим кроком до подолання страждань є відмова від чіпляння за це життя. З дня нашого народження у наших матерів і до дня нашої смерті, все це життя подібне до швидкоплинного нічного сну. Після того, як ми вмираємо, ми прокидаємося в Бардо – посмертному проміжному стані. Тоді все життя видається нам не більш як сном, а людський світ – збляклим спогадом. Це схоже на пробудження зі сну. Цієї миті, якщо нам не вдалося позбутися чіпляння за “я”, почнуть виникати такі жахнющі видива, порівняно з якими наш людський світ видасться нам Чистими Землями. Міларепа знав, що відбуватиметься, якщо він не зможе очиститися від чіпляння за “я”, й це додало йому мужності, не лякаючись труднощів, присвятити практиці все своє життя. Отже, щораз як ви стикаєтеся з труднощами, дивіться на це так: “Це життя подібне до сновидіння, у недалекому майбутньому воно скінчиться, тож я мушу підготуватися до цього!”

Щоби зберегти щастя, і поза межами цього життя, важливо зрозуміти причини щастя.

Щоби уникнути причин страждань, ми повинні зріктися егоїстичного ставлення і плекати альтруїзм, що сприяє благу інших. В момент смерті єдиним захистом є Бодгічіта. Суть цього викладено у “37 Практиках Бодгісаттв” – цей текст містить ліки від усіх видів страждання і відповідь на всі запитання. Хай би якими розлогими були вчення Будди, сам Будда підкреслював: “Досконало опануй свій розум – це вчення Будди”.

Хоча більшість з нас живе наче королі й королеви, менше з тим, ми дуже винахідливі у пошуках нагоди для страждань – нічого ніколи не буває достатньо добрим. Багатії страждають через своє майно, нужденні потерпають через відсутність майна. Міларепа жив у печері без їжі та напоїв, і був найщасливішою в світі людиною. Правда – в тому, що ми можемо знайти щастя лише в нашому розумі, в свідомості. Якщо розум звик чіплятися за страждання, він створюватиме страждання і сприйматиме інших як ворогів або загрозу. Якщо людина не чіпляється в своєму розумі, то навіть дійсно складні обставини, такі як хвороба, не сприйматимуться як страждання. Істинне розуміння карми дозволить нам бути терплячими до наших поточних обставин і навчить нас як позбуватися страждань в майбутньому.

Карму можна пояснити дуже просто: любов – причина щастя; чіпляння за “я” – страждань. Тому в “37 Практиках Бодгісатв” і сказано: “Всі страждання, без винятку, походять з прагнення особистого щастя. Досконалі Будди постають з альтруїстичного розуму”.

Ліцензія Creative Commons