8. Недвоїстість

Намо Ґуру! Вчителю слава!
Побувши якийсь час у печері “Ваджрова фортеця”, що на Білій Скелі, Міларепа подався до печери “Коняче Сідло”. Там він заглибився в медитацію.

Одного дня до Міларепи завітав тантричний йоґін із Кутанґу.
— Ламо, – звернувся йоґін до Міларепи, – я практикую медитацію вже чимало часу, але й досі не маю жодних досягнень. Може я щось не так роблю? Може я не тямлю якихось важливих принципів буддійської медитації? Прошу Вас, проясніть мої сумніви.
— Слухай уважно, – сказав Міларепа і заспівав “Шість суттєвих пунктів”:

ум витворює проекції ментальні,
їх більше є, ніж пороху
у сонячнім промінні.
та добрий йоґін не чіпляється за них;
він дивиться в свідомість,
що неконцепційна.

природа істинна всіх проявів
несотворе́нна –
вона необумовлена нічим
і не походить з жодної причини.
добрий йоґін медитує
суть того, що проявляється.

навіть сто воїнів до зубів озброєних
не могли би зупинити
плин енергій розуму.
добрий йоґін, медитуючи,
ні на чому не фіксується –
за думками він не слідує,
ані навмисно зупиняє їх.

природний динамізм свідомості
думками не схопиш,
ані замкнеш у скриню металеву.
тож мудрий йоґін медитує
несхопну суть свідомості.

боги й богині мудрості
не є снобами,
вони не кажуть “ні”
чуттєвим насолодам.
умілий йоґін розуміє це.

сам Будда не міг би зупинити
ті прояви, які
з’являються у розумі.
ні в них, ні в чому і ніде
нема нічого само-сущого,
так добрий йоґін медитує
порожню суть свідомості.

— Такі прозріння настають одразу? Чи їх треба культивувати щабель за щаблем? – запитав Міларепу йоґін.
— Для практиків вищого ґатунку це може статися відразу, – відповів Міларепа. – Практикуючі ж середнього і нижчого рівнів дозрівають до такої проникливості поступово, як це, наприклад, було зі мною. Дехто розвиває в собі справжню реалізацію, дехто ні, а ще іншим здається, що вони її мають, а її в них нема й поготів, – і Міларепа заспівав “Чотири йоґи Магамудри і їхня імітація”:

Вклоняюся до ніг
мого неперевершеного Лами.
 
Причиною самсари  
є ум, що спить,
   самого себе не свідомий, 
загублений в думках, 
  що з нього ж і походять.
Тож пробуди в собі 
 виразне самоусвідомлення,
   яке не губиться ні в чому,
        і звідаєш плід йоґи першої –
   зосередження одно-скероване.  


Про “порожнечу” ти мудруєш,
   а в медитації не здатний 
    межі думок здолати?
Поводячись не завжди гідно, 
   ти теревениш про “закони карми”?
Цьому немає місця в йозі 
   одно-скерованого зосередження.

Природа істинна свідомості
   ні на чому не фіксована;  
     вона, як простір, 
      відкрита й не блокована нічим.
Без надуманості жодної 
   вона блаженства сповнена.
Впізнай своє єство, 
    як цей відкритий простір,
 і матимеш плід йоґи другої – 
    природну простоту.

Мудруєш про “неконцепційність”,
   словами бавишся?
Міркуючи про “невимовне”,
   припасувати його хочеш
     до схеми зрозумілої
       незрілому уму?
Цьому немає місця 
    в йозі простоти. 

У безпосередній дійсності 
   і прояви, і порожнеча – 
     одне і те саме.
Усім єством пізнай, як істину, 
   що в будд і в решти всіх істот
    одне єство,
     і звідаєш плід йоґи третьої –
    єдиний смак всього.

Мудруєш ти про те, що 
  “все в одному є”,
 однак ці мудрування
   лишаються лиш побажаннями,
     а не розпізнання́м цього
       в усьому повсякчас?
 Це геть не йоґа одного смаку.

У своїй сутності думки 
  є сяйвом усвідомлення,
    у своїй сутності 
     причина й наслідок не є окремо,
     вони – спонтанний прояв 
       трьох сфер просвітлення*.
Впізнай цю істину в собі,
   і звідаєш плід йоґи, що четверта –    
      не-медитацію.

Про “без-зусильність”
  і “не-медитацію” мудруєш,
    проте затьмарений твій ум!
Торочиш ти про “чисте світло”, 
  та усвідомлення твоє
       і досі є невиразне!
Цьому немає місця 
   у витонченій йозі не-медитації.   

— Яка чудова порада! – втішився йоґін. Він сповнився відданості до Джєцуна і повернувся щасливий додому.

Одного ранку, перебуваючи в стані чистої осяйності, Міларепа узрів свого Їдама. Вона повідала йому: “Міло, ти матимеш одного “сонцеподібного” учня, одного “місяцеподібного”, і двадцять три “зореподібних” – двадцять п’ять реалізованих адептів, твоїх найближчих духовних дітей. З них восьмеро стануть твоїми найближчими – сердечними – синами, і ще четверо – четири “сестри” – твоїми найближчими, сердечними, дочками. Решта тринадцятеро – твоїми найближчими духовними нащадками. З-поміж інших твоїх учнів, сто просвітляться і цілком звільняться від самсари, сто вісім зродять у собі жар реалізації Шляху, а тисяча і один практикуючих незворотно рушать Шляхом. Тих же, хто встановлять з тобою кармічний зв’язок і через це ніколи більше не впадуть у нижчі сфери, не злічити. У Верхньому Ґунґтханґу є хлопчина з доброю кармою. Він стане твоїм місяцеподібним учнем. Іди туди заради нього!” І Міларепа помандрував до Ґунґтханґу.

Ліцензія Creative Commons