20. ГАЛЮЦИНАЦІЇ І СУТЬ

Намо Ґуру! Вчителю слава!
Міларепа з Речунґпою медитували у великій печері на Багряній Скелі. Одного ранку Речунґпа підійшов до Міларепи, вклонився йому, став на одне коліно і, стуливши долоні біля серця, заспівав:

Слава Вам, мій Ламо!
  Ваше тіло сяє оголене,
Ваша мова – ваджрова музика сфер,
  Ваш ум – у чистій сутності.

Я, Речунґпа Дорджє Драк
  З північного Ґунґтханґу,
Завдяки запасам блага
  Народився в людській формі
    І зустрів Вас, мій Ламо.

Натхненний Вашим милосердям 
  Я розпочав процес глибокий
Торування шляху Дгарми.
  Зокрема, я підвизався
    В практиці туммо.

Коли в мені проросли 
  Перші паростки прозріння,
Ви ввели мене 
  В суттєву природу єства.
Відтоді в мені зародилися
  Переконання вищого Погляду 
    І несхитна віра.

Джєцуне, Ви тоді
  Мені повідали:
«Все, що постає в сприйнятті,
  Є магічним творивом ума.
Вертайся в суть – до стану
   Дійсності одвічної»

І ось що сталося мені:
  Із сутністного стану
Ясного усвідомлення 
  Я відволікся
    І підпав під вплив ілюзій.

Іноді мене вражали 
  Візії землі:
Ями, землетруси, камнепади.
  Коли я зосередився
На їхній істинній природі,
  Плин свідомості засяяв
    Формами золото-сяйними.

Іноді мене вражали 
  Візії води:
Швидка течія несла мене
  В пінисті хвилі океану.
Коли я зосередився
  На їхній істинній природі,
Плин свідомості засяяв
  Формами синьо-сяйними.

Іноді мене вражали 
  Візії вогню:
Оточений пломінням,
  Я падав у вогонь.
Коли я зосередився
  На їхній істинній природі,
Плин свідомості засяяв
  Формами червоно-сяйними.

Коли ж мене вражали
  Візії повітря,
Мене ніс буревій 
  У простір темний і пустий.
Там, без жодних
  Точок відліку й опори,
Мене пронизав відчай
  Тотальної нічогості:
Той нігілізм терпкий
  Найважче подолати.

Коли візії такі 
  Мене вражали,
Я усвідомлення втрачав і збочував
  З природного стану свідомості
На манівці концепційного розуму.
Як мені давати цьому раду?
   Майстре милосердний, поясніть.

У відповідь Міларепа заспівав:

Шанобливо тілом, мовою 
  й умом вклоняюся 
   Майстрові Марпі.
Розбивши кліть моїх ілюзій,
  Він провадив мене 
   шляхом не-ілюзій.

Слухай же, Речунґпо.
Коли зосереджуєшся 
  на справжній дійсності
   вряди-годи постають 
    галюцинації землі,
     також – води, вогню, 
      повітря й простору.
Через це виникає паніка,
  кольори елементів, 
   що природно сяють 
     і фантасмагорія явищ, 
     наче магія.

Тіло є наслідком дій,
  накопичених наві́данням
   від часів, що без ліку.
Це невідання є розум, який 
  не усвідомлює і, чіпляючись 
    за ілюзорну «самість»,
     сіє зерна дій невідання
       в ґрунт свідомості
         основоположної. 

Від часів, що без ліку, й донині
  ти в таким чином посталих 
   тілах ілюзорних 
    блукаєш степом ілюзій,    
      а він же – безмежний. 
      
Тепер, під впливом 
  настанов твого Лами,
   ум твій ледь було стиснено
    й чотири елементи 
      злегка пронизали
       отвори твоїх тонких каналів;

Тож ти й угледів такі явища,
   які ти щойно описав.
Це знак лекого відпруження
  скручених каналів,
   унаслідок чого потоки прани
    й білої есенції трохи звільнилися.

Навіщо перейматися
  тим маривом?
Воно просто
  болісний знак
   позитивної практики,
    крихта досвіду медитації,
     ознака розкриття отвору каналів,
      природне сяйво першоелементів.
       Ото й усього!

Позаяк, мій Лама вчив про це; 
    слухай уважно, мій сину,
      Його настанову.

Якщо прагнеш пізнати 
  сутність одвічну,
    свідомістю вивчай
     природу істинну свідомості
      наступним чином:

Справжня природа –
  ясна, осяйна і порожня,
   як простір вільна від усього.
    Вона порожня від усього.
 Нема нічого, що зробило б
    її об’єктом власного сприйняття.

Це, наприклад, як око
  нездатне бачити саме себе,
   як простір не може проявити 
    свою непроявну природу.

Свідомість не може бачити себе –
  суб’єкт сприйняття і об’єкт 
   не є дуальні.
Позаяк, аби узріть свідомість,
вдивляйся в неї
  «очима» усвідомлення недуального.

Коли ум-свідомість
  споглядаєш і вивчаєш,
   вона є наче лампи джгут,
      який запалюється лиш 
        власним сяйвом.

Хоч ця свідомість самосяйна
 ясна і вільна від потьмарень,
  вона з’являється й зникає
   внаслідок причин і наслідків
    кожної миті усвідомлення;
     її самопізнати можна
  лише уважним самоусвідомленням.

Коли недуальне самоусвідомлення –
 ясне, блаженне, вільне від думок –
  осягає порожнечу,
   то пам’ятай, що навіть це пізнання
    таким от усвідомленням,
     що вільне від двоїстості
      суб’єкту і об’єкту,
       того, хто пізнає,
        і те, що пізнається,
          є умовністю.
Знай, що жодні поняття 
 насправді не існують
  ані суб’єктивно, ані об’єктивно,
   ані в поєднанні того і другого.

Фундаментальна ця свідомість
   у своїй суті – порожнеча.
В ній виразно і ясно осягається   
  відсутність того, хто осягає
   і того, що осяжне;
бачиться відсутність того, хто бачить 
  і того, що бачене;
знається відсутність того, хто знає
  і того, що знане;
сприймається відсутність того, 
  хто сприймає
   і того, що сприймається.

Свої хибні уявлення й конфуз
 розтинаючи зсередини
  реалізацією, баченням, знанням 
 і сприйняттям неіснування
  жодної точки відліку 
    й опори в розумі,
звідай, що ті з’яви
  є одного смаку 
      в порожнечі справжнього.

До порожнечі справжнього
  немає що додати, і нічого
    від неї не відняти.
У ній немає ні нестачі, ані надлишку,
  ні з’явлень, ні зникань, ні змін.
Ця свідомості природа 
  є самосвідома;
   хоча і проявляється 
    як сув’язь-послідовність помилок,
     в сутності вона не підлягає
      народженню і смерті,
       приходу і відходу і мінливості.
В ній нема наповненості, 
  ані звиродніння,
   ні допомоги, ні шкідливості,
    ані існування, ані небуття.

Основоположна сутність ця 
  свідомості-ума
   не має ні основи, ані творення,
    ані творця, ні жодної умови. 
Протягом її тривання 
    нема нічого, що треба 
    проясняти в її ефемерних 
     функціях ментальності.
 Насамкінець, вона 
     не припиняється.

Це напрочуд ясне 
  розпізнаюче усвідомлення,
   невід’ємне від безмежжя простору,
    є цілістне у своїй
     сутністній природі,
      тим не менше проявляється 
        різними з’явами.  
Багато явищ, проте у своїй суті 
 всі вони – одне;
  й ані в тій єдності, ані в розмаїтті
   не знайдеш жодної 
    само-сущої самості,
  жодної ідентичності,
    що не є умовна.

 Відкривши браму 
 порожнечі ідентичності,
   всюдисуще усвідомлення
проникає всюди ясно й виразно,
  і при цьому ніде не знаходить
   жодної реальної самості.
Від будь-якої
  ідентичності й тотожності
    воно порожнє.

І хоча в цій порожнечі
  одвічній, справжній,
   основоположній,
    нема нічого само-сущого,
 втім плетениця 
  ілюзій змінноплинних
    з’являється й зникає в розумі.           
Хоча в умі й стаються
  помилки сприйняття,
    проте в жодній з них 
      не знайдеш
      жодної основи чи кореня.

Таке прозріння в стан природний
  плекай ретельним спогляданням
   і чітким усвідомленням.

Отож сьогодні 
  я дав тобі, сину,
   цю батьківську пораду. 
  Пробудись 
    у цю суттєву суть,
     у Магамудру, 
   і провадь до цього стану
       геть усіх істот.

Шанобливо вислухавши пісню, Речунґпа повернувся до медитації та під впливом Джєцунових настанов і благословінь мав поступ у своїй практиці.

Ліцензія Creative Commons