15. Палац У Небі

Намо Ґуру! Вчителю слава!
Джєцун Міларепа помандрував до печери “Червоний Небесний Палац” і оселився там на якийсь час.

Одного дня до печери під’їхала мавпа верхи на зайцеві. В руках вона тримала щит із гриба та лук і стріли з рослин. Побачивши таке, Міларепа дзвінко засміявся. А та химера набундючилася і зверхньо прорікла:
— Я знаю, що прийшовши сюди, ти мав страх. Що, більше не боїшся? Ну то забирайся звідси під три чорти!
— Овва, друже, – сміючися, відповів Міларепа. – Я глибоко переконався в тому, що всі явища є проявами свідомості. А справжня природа свідомості – це невимовна порожнеча, з якої може постати що завгодно. Тому мене вже ніщо не дивує. Втім, зізнаюся – такої комедії я давно не бачив.

Узрівши реакцію Міларепи, дух – а місцеві жителі називали його “очільник Дротанґу” – поклявся Джєцунові в тому, що віднині він служитиме йому, і розчинився, як веселка.

Згодом до Міларепи навідалися його благодійники з Дротанґу. Вони запитали його:
— І що Ви знайшли гарного в цьому пустищі?

У відповідь Міларепа заспівав пісню “Палац у небі”:

Молюся до мого святого Лами!
Друзі, ви питаєте,
Що тут такого особливого?
Це місце
“Червоного Небесного Палацу”
Для медитації прекрасне,
Воістину – палац у небі!
Вгорі патлаються молочні хмари.
Внизу ріка джерельна гомонить.
Позаду є Багряна Скеля,
Стрімка й виразна на тлі неба.
Попереду – зілля запашне
Й барвисті квіти.
Біля печери дикі звірі граються,
Змагаються у небі грифи і орли.
Тут часом пада дощ,
Що все освіжує.
Струмок поблизу наспівує-дзвенить.
Он серед квітів бджоли роботящі
Збирають мед цілющий.
А там он далі – дикі жеребці
Гарцюють горді й вільні,
На деревах мавпи бавляться
І заливаються піснями птахи.

Усі вони мені тут друзі –
Ми живемо в гарній злагоді.
Я бачу розмаїття форм,
Чую сфер мелодію,
І все це розчиняю в насолоду
Чистого сприйняття.

В цьому палаці див пребагато,
А в пісні між рядками –
Усна настанова.
Чи ви її второпали?
Друзі, наслідуйте мій приклад:
Зрічіться помислів і дій недобрих,
Добро плекайте й медитуйте суть.

Серед відвідувачів був тантричний йоґін. Він звернувся до Міларепи:
— Джєцуне, на відзначення нашої зустрічі з Вами, прошу Вас люб’язно – даруйте нам вчення про Погляд, медитацію і дію, стисло й саму їхню суть.

У відповідь Міларепа заспівав “Стосовно Погляду, медитації і поведінки”:

хай Ламове благословення
наситить серце
й поможе бути в Магамудрі.
слухайте уважно!

з’яви, порожнеча і їхня нероздільність –
ці три є суттю Погляду.

осяйне усвідомлення,
неконцепційність і невідволікання –
ці три є суттю медитації

ненавмисність, неприв’язаність
і рівнозначність –
ці три є суттю поведінки.

нема очікувань, нема розчарувань, нема ілюзій –
ці три є суттю плоду.

спонтанність, ненадуманість
і нелукавство –
ці три є суттю обітниць сама́ї.

За кілька днів добродійники знову навідались до Міларепи, аби пересвідчитися, що з ним усе гаразд. На це Джєцун їм заспівав:

Вклоняюся до ніг мого Майстра!
В цій дичині первозданній
я щасливий.

Щасливий я без упередженості,
вільний від прив’язок.
Щасливе ілюзорне тіло це,
що не залежить від хвороб.
Щаслива внутрішня робота,
вдень і вночі невтомна.
Щаслива медитація
звільнення концепцій.
Щасливий є вогонь зсередини,
що холоду не знає.
Щаслива ця тантрична практика,
потужна й інтенсивна.
Щаслива ця розслабленість,
що без заблокувань.
Це щастя тіла.

Щасливий шлях
умілих засобів і мудрості.
Щаслива практика
союзу творення і звершення.
Щаслива мудрість
невиникання й незникання.
Щасливе є мовчання,
вільне від марнотних балачок.
Це щастя мови.

Щасливе розуміння,
ні в чому не фіксоване,
Щасливе усвідомлення,
що сяє сильно й плавно.
Щаслива ця духовна справа,
без фальшу і недбалості.
Щасливе це досягнення,
без страхів і надій.
Це щастя розуму.

Щасливе чисте світло,
суть нашої свідомості,
невпинне, без концепцій.
Щаслива є ця насолода
в осяйній порожнечі.
Щасливе моє серце,
що радісно співає.

Співа́нка ця про щастя
є наслідком єднання
поведінки й Погляду
з мого прямого досвіду.
Ті з вас, хто прагне пробудитися,
беріть із мене приклад –
щиро практикуйте Дгарму!

Один із відвідувачів мугикнув:
— Гм… щасливі тіло, мова й ум – хто ж цього не хоче! Та як такого досягнути?
— Це все – наслідок реалізації справжньої природи свідомості – відповів Міларепа.
— Ех, такого щастя в нас катма́, – скрушно зітхнув один із присутніх. – Та ми не відмовилися б скуштувати хоч би крихту такого талану. Будьте ласкаві, повідайте нам про те, як досягнути цю “справжню природу свідомості”.

У відповідь Міла заспівав “Дванадцять аспектів свідомості”:

Святому Майстрові низький уклін!
Друзі, ви хочете пізнати 
   справжнє своє єство?
Тоді робіть ось так: 

Віра, знання і дисципліна:
   ця трійця – 
     Дерево Життя свідомості.
Посадіть його і зрощуйте,
   воно зродить добрий плід.

Неприв’язаність, 
 неототожнення ні з чим 
  і  нечіпляння за думки:
     ця трійця – лати свідомості.
Вдягніть їх 
  і вам ніщо вже не нашкодить.

Зосередження, старанність, 
 наполегливість:
     ця трійця – жеребець свідомості.
Загнуздайте його, поїдьте на ньому,
  і він далеко завезе вас.
 
Чисте світло, самоусвідомлення, 
   й вища насолода: 
     ця трійця – плід свідомості.
Височуйте із того плоду сік 
   і пийте на здоров’я.

Дванадцять цих аспектів
   я спонтанно наспівав 
    зі свого досвіду.
Тож працюйте над собою,
   медитуйте, добрі благода́рі!

Благодійники пригостили Міларепу гарними дарами. Згодом Джєцун вирішив рухатися далі й подався до гірського перевалу “Сніжний Келих”.

Ліцензія Creative Commons