Заздрість і пиха можуть бути дуже хитрими і їх складно розпізнати. Іноді вони проявляються як тонке відчуття неприязні. Наприклад, коли хтось каже вам, які ви надзвичайні, вам це приємно. Але тоді він додає: “Ти – чудовий, але отой інший все ж таки кращий!” І у вас виникає відчуття дискомфорту. Нам не подобається чути як хвалять інших. Якщо тієї ж миті, коли у вас виникають тонкі прояви заздрості й гордині, ви не зауважуєте їх у собі, не усвідомлюєте їх, вони виростають у приголомшливі, нездоланні емоції чіпляння за власне щастя та ворожості до інших. Корінь цього всього – чіпляння за “я”. Оскільки ми дуже віримо у це “я”, нас бентежить все, що йому загрожує. Коли інші критикують нас, ми гніваємося.
Насправді ж, коли нас ганять, це не додає нам недоліків. Коли нас вихваляють, похвала не робить нас видатними людьми. Хай би що про нас говорили інші, це не впливає на наші чесноти і недоліки. Тільки ви можете бачити, є у вас той чи інший недолік, чи нема. Якщо ви не маєте тієї хиби, яку вам приписують, то не варто засмучуватись, адже критика не робить вас винним. Якщо ж ви таки маєте ту хибу, то людина, котра вам її вказала, стає вашим добрим учителем, що допомагає вам стати кращим. Дзоґчен Патрул Рінпоче говорив: “Ніколи не дивись на свої чесноти і на недосконалість інших. Завжди дивись на власні недоліки, але ніколи не дивись на недоліки інших.”
Надзвичайно важливо розпізнавати кожен тонкий прояв заздрості та пихи. Це вимагає заповзяття у застосуванні усвідомлення, оскільки ті ментальні прояви дуже важко виявити. Хоч би коли виникали такі думки, ви повинні застосувати метод звільнення від них. В ідеалі – ви усуваєте їх за допомогою розпізнавання: якщо ви натреновані в утримуванні уважного усвідомлення, ви побачите думку в мить її виникнення і розпізнаєте її пустотну природу. Якщо ви впізнаєте її природу, ця думка вже ніяк не впливає на вас. Якщо ваше усвідомлення ще не достатньо потужне, ви можете застосувати підхід бодгісатви, сприймаючи іншу людину як вашу мати, вашого найкращого друга, вашу дитину, і таким чином, виплекати любов та співчуття до неї.
Якщо за певних обставин це складно, ви можете застосовувати підхід пратимокші, тобто розмірковувати про недоліки цієї емоції, розуміючи, що результатом дій, до яких вона веде, буде падіння до нижчих сфер. Вам варто застосовувати один з цих трьох методів, залежно від ваших можливостей в момент потьмарення. Необхідно практикувати відповідно до своїх здібностей, так само, як дитина має носити дитячий одяг, а доросла людина – дорослий. Дитині буде незручно в дорослому костюмі. Коротко, як виснував Будда: “В досконалий спосіб приборкуй свій розум – це вчення Будди”.