Навіть коли інші, засліплені жадобою, тебе окрадають чи когось до цього спонукають, присвячуй щедро їм усе, що маєш, все, що дає втіху, і своє тіло й усе своє минуле, теперішнє й майбутнє благо – так практикують бодгісатви.
37 Практик Бодгісатв
Я дуже рекомендую всім моїм учням особливо ретельно вивчати і осмислювати 37 Практик Бодхісатв . Цей текст – не що інше, як мій заступник. Це – основна порада з глибини мого серця, яку я даю своїм учням. Якщо ви діятиме згідно з вченням «37 Практик Бодхісатв» і ніколи не відхилитесь від нього, це принесе величезну користь особисто вам та усім живим істотам
Коментар Ґарчена Рінпоче
Крадіжки трапляються постійно, існує багато «маленьких» крадіїв та справжніх розбійників. В усіх країнах світу суди постійно розглядають справи про крадіжки. В чому причина всіх цих випадків крадіжок та розбою? Можливо, у наших минулих життях ми забирали собі щось, що насправді належало іншим без дозволу, або ми самі були крадіями та позбавляли людей майна та дурили їх. Іншою причиною того, що в цьому житті ми потерпаємо від крадіжок, може бути те, що ми не відшкодували своїм батькам за те, що користувались їхнім майном. По цьому вони стали нашими кармічними кредиторами. Все це походить з карми, накопиченої в минулому.
В минулих життях через свої власні негативні дії ми нібито позичили щось у інших та не повернули їм це, створивши собі кредиторів у нашому теперішньому житті. Коли ця карма визріває, нас грабують або крадуть наші речі. Якщо ми розуміємо це, то навіть коли в нас щось крадуть або відбирають, у нашій свідомості не виникатиме ненависті до крадіїв та розбійників. Ми не розсердимось, а навпаки – присвятимо їм власні духовні заслуги. Присвята блага та заслуг необхідна тому, що розуміючи закон причин та наслідків, ми бачимо, що ці люди можуть бути нашими кармічними кредиторами, які прийшли забрати те, що ми їм заборгували. Також це можуть бути наші колишні батьки, що прийшли забрати час та зусилля, які вони витратили, виховуючи нас. Нам необхідно розплатитись із своїми боргами, присвячуючи благо своїм кредиторам з надією, що вони швидко досягнуть просвітлення, а їхнє багатство зростатиме без перешкод. Якщо після того, як у нас щось вкрали або відібрали, ми здатні зробити присвяту блага таким чином, ми здіснемо найбільш дорогоцінну форму щедрості, а вкрадене майно також принесе користь.
Все це стосується сьогодення, коли багато людей, які займаються бізнесом, позичають гроші. Дуже багато людей не мають змоги повернути ці гроші та потерпають від болю та страждань. Нам слід ретельно подумати про це. З одного боку, щоб почуватись щасливими, ми бажаємо розрахуватись з усіми своїми боргами. Наприклад, коли хтось з наших друзів не повертає нам гроші, які ми позичили їм, краще просто пробачити і не дуже перейматись. Якщо у минулих життях ми нічим не заборгували цим друзям, у майбутньому ми повернемо свої гроші тим чи іншим чином.
Якщо ж наші друзі є нашими кармічними кредиторами, то хоч як би ми не намагались повернути свої гроші, з цього нічого не вийде. Навіть якщо ці люди мають бажання розплатитись з вами, все одно з якихось причин ви не отримаєте ці гроші. Отже, коли таке трапляється, не варто дратуватись та сердитись.
Нам слід зрозуміти, що наведений метод є дуже ефективним і зменшить наші страждання та біль. Якщо ж ми не застосовуємо цей метод, спочатку ми страждатимемо від того, що втратили наше майно, а потім від нашої власної агресії та ненависті до крадіїв. Більш того – ненависть приведе нас до пекельних сфер. Чи можете ви навіть уявити собі, що чекає на вас у пекельних сферах? Отже, втративши багато майна, не слід відчувати біль, бо з нами залишається найкоштовніше – бодхічита у нашій свідомості. Якщо ж ми втрачаємо бодхічиту, то справді лишаємось без нічого, і все що нам лишається – це жаль за нашим втраченим майном. Одного дня, коли Будда Амітабха захоче взяти вас до своєї Чистої сфери, ви не зможете з ним піти. Чому? Тому що після того, як у вас щось вкрали, протягом довгого часу ви не відчували нічого крім злоби та ненависті, а це веде просто до пекельних сфер.
Якщо після втрати власності ми думаємо про те, як би нам віддати наш кармічний борг, та не піддаємось злобі, нам також слід практикувати щедрість, сподіваючись на те, що вкрадене майно принесе користь крадію. Таким чином у майбутньому ми зможемо насолодитись доброю кармою, що походить з практики параміти щедрості. Продовжуючи цю думку, можна сказати, що зустріти на своєму шляху крадія дуже добре. Ця зустріч дає нам змогу розплатитись зі своїми боргами, одночасно практикуючи параміту щедрості. Отже ми маємо подякувати крадію. Якщо ви здатні так думати, ви не тільки зупините власний біль та страждання, але й допоможете іншим. Це ж прекрасно, чи не так?