Груба мова непокоїть розум та викривляє дії бодгісатв. Зречися мови незугарної, яка для інших неприємна, – так практикують бодгісатви.
37 Практик Бодгісатв

Я дуже рекомендую всім моїм учням особливо ретельно вивчати і осмислювати 37 Практик Бодхісатв . Цей текст – не що інше, як мій заступник. Це – основна порада з глибини мого серця, яку я даю своїм учням. Якщо ви діятиме згідно з вченням «37 Практик Бодхісатв» і ніколи не відхилитесь від нього, це принесе величезну користь особисто вам та усім живим істотам
Коментар Ґарчена Рінпоче
Нам слід завжди утримуватись від грубої мови. Коли людина розгнівана та висловлюється грубо, навіть якщо вона дає добру пораду, до неї навряд чи прислухатимуться. Навпаки, почувши неприємні й грубі слова, інші також почнуть гніватися. Наприклад, ми маємо багато клопоту, піклуючись про хвору людину, і щоб якось висловити своє роздратування, кажемо: «А ну швидко приймай ліки, кому кажу!» Звісно, ми маємо добрий намір доглянути хворого і знаємо, що змусивши його прийняти ліки, посприяємо одужанню цієї людини, але наш грубий тон аж ніяк не полегшить становища хворого. Навпаки, людина буде почуватись дуже незручно. Достатньо ж лише проявити трішечки ніжності та чуйності й сказати: «Треба піклуватись про себе, прийми, будь ласка, ліки, це допоможе тобі швидко одужати». Після таких слів хворий почуватиметься краще та з радістю прийме ліки.
Дуже важливо мати правильну мотивацію та вживати правильні методи протидії негативним емоціям, одночасно утримуючись від грубої мови. Особливо це стосується ситуацій, коли ми гніваємось на когось. Навіть якщо ми маємо добрий намір, звертаючись до людини грубо, ми в ній викликаємо негативні емоції. Отже, коли гніваєтесь, нагадайте собі, що об’єкт вашого гніву колись був вашим батьком чи матір’ю, та практикуйте терпіння та витримку і не кажіть нічого неприємного та грубого. В цьому і полягає зміст вислову: «Зріктися грубої мови – це практика Бодхісатв».
З точки зору карми, негативної чи позитивної, а також зважаючи на те, що ми вважаємо себе практикантами буддизму, маємо усвідомлювати, що коли ми піддаємось гніву, бодхічита в нашій свідомості зазнає шкоди. Коли гніваємось та кажемо неприємні та грубі речі, негативні емоції потрапляють до нас наче отрута та призводять до утворення поганої карми. Немає жодного значення, що зробила людина, яка розгнівала нас, ми повинні говорити розважливо й ніколи не казати нічого під впливом гніву. Якщо ми грубо та роздратовано критикуємо інших, ми генеруємо негативну карму, але якщо нам вдається зберегти врівноваженність та ставитись до людей як до своїх близьких друзів, наслідки будуть цілком позитивні.