Без ясної мудрості, решти параміт є недостатньо щоби справді просвітлитися. Тож засобами вмілими плекай вира́зну мудрість усвідомлення, що лине за межі концепційності трьох сфер, – так практикують бодгісатви.
37 Практик Бодгісатв
Я дуже рекомендую всім моїм учням особливо ретельно вивчати і осмислювати 37 Практик Бодхісатв . Цей текст – не що інше, як мій заступник. Це – основна порада з глибини мого серця, яку я даю своїм учням. Якщо ви діятиме згідно з вченням «37 Практик Бодхісатв» і ніколи не відхилитесь від нього, це принесе величезну користь особисто вам та усім живим істотам
Коментар Ґарчена Рінпоче
Без мудрості, що походить від практики Махамудри, неможливо досягти просвітлення. Щоб стати досконалим Буддою, треба об’єднати мудрість та метод безмежної люблячої доброти та співчуття. В тексті сказано, що ми не повинні прив’язуватись до трьох сфер (суб’єкт дії (я), об’єкт дії і акт дії). Всі ми віримо, що існує «Я», існують живі істоти, а також всі інші феномени світу. Отже, є я, є методи практики, якими я користуюсь, та є моя головна мета – досягнення досвідченого розуміння. Ці три аспекти завжди присутні, про щоб ми не говорили, і саме вони і маються на увазі під «трьома сферами».
З іншого боку, якщо ми стверджуємо, що наша свідомість насправді не існує, бо її неможливо відшукати, вона не має форми, кольору, смаку та постійного місця перебування, але при цьому саме із свідомості походять усі методи, то доведеться визнати, що свідомість має існувати. Отже, ви не можете сказати, що свідомість не існує, але так само не можете стверджувати, що вона існує. Якщо ми оперуємо за межами понять буття та небуття свідомості, це і є порожнеча. Сутність свідомості – це порожнеча, але при цьому вона також містить у собі усвідомлення та здатність впізнавання порожнечі. Властивість усвідомлення є одною з двох властивостей свідомості – порожнечі та усвідомлення, які постійно спостерігають одне за одним.
Багато далеких від буддизму сект вважають, що зовнішній світ є перманентним та вагомим. Згідно з буддійським поглядом цей світ не має реальної сутності. Також, згідно з буддійським поглядом, порожнеча є справжньою природою свідомості, але при цьому свідомість має також властивість усвідомлення, за допомогою якої вона впізнає порожнечу – саме це ми називаємо аспектом ясності. Якщо ми маємо розуміння порожнечі з власного досвіду, то вже не перенародимось у світах форми. Якщо ми маємо розуміння аспекту ясності свідомості з власного досвіду, ми також не перенародимось у безформних світах. Якщо ми знаємо, що природа свідомості – це порожнеча, а прояв свідомості – це ясність, ми реалізуємо три каї (Дхармакаю, Самбогакаю та Нірманакаю) Будди. Усі просвітлені істоти реалізували якості трьох кай.
Свідомість просвітлених істот є такою ж самою, як і свідоміть всіх звичайних живих істот. Єдина різниця полягає в тому, що свідомість звичайних живих істот змішана з усіма видами негативних емоцій, інших відмін немає. Всі живі істоти щиро вірять в існування «Я» та не розуміють справжньої природи своєї свідомості, тому всі ми повинні ставитись до їх безглуздих дій з великим співчуттям. Коли ми кажемо, що свідомість живих істот не відрізняється від Буддової свідомості, це подібно до того, якби ми сказали, що всі ріки зрештою впадають в океан. Хоча всі річки різні за розміром та довжиною, коли вони досягають океану, річна та океанська вода об’єднуються. Люди також відрізняються одне від одного, наприклад жінки відрізняються від чоловіків, але властивості їхньої свідомості є однаковими, немає жодної різниці. Свідомість всіх живих істоти, так само як і свідомість Будди, сповнена тєю ж самою порожнечею. Різниця в тому, що живі істоти не розуміють цього та продовжують свої безглузді дії як справжні невігласи. Нам слід мати велике співчуття до цих нестямних дій – саме це є методом практики.
Таким чином, нам завжди потрібні любляча доброта та співчуття до всіх живих істот. Коли практикуєте таким чином, ваша мудрість поступово проявиться і зрештою ви досягнете Буддового стану. Саме це мається на увазі у реченні: «Тому мудро застосовувати вмілі засоби, не розділюючи між трьома сферами (суб’єкт дії (я), об’єкт дії і акт дії) – це практика Бодхісатв». Якщо ви цього не розумієте, вам дуже легко буде загубитись у лабіринті хибних поглядів, що в свою чергу призведе до виникнення неспокійних емоцій. Ось чому тридцять перша строфа стверджує: