Проникливе прозріння, що з правильного зосередження, розчиняє недуги неусвідомлених думок. Це розуміючи, плекай медитативне зосередження, що проникає навіть поза межі чотирьох безформних рівнів, – так практикують бодгісатви.
37 Практик Бодгісатв
Я дуже рекомендую всім моїм учням особливо ретельно вивчати і осмислювати 37 Практик Бодхісатв . Цей текст – не що інше, як мій заступник. Це – основна порада з глибини мого серця, яку я даю своїм учням. Якщо ви діятиме згідно з вченням «37 Практик Бодхісатв» і ніколи не відхилитесь від нього, це принесе величезну користь особисто вам та усім живим істотам
Коментар Ґарчена Рінпоче
Медитативне зосередження – це перебування у спокої. Нашу свідомість постійно переповнюють неспокійні емоції, тому нам важко залишатись у стані спокою. Всі ми маємо бажання, які спонукають нас робити різні негативні дії. Коли ці бажання та сповнені злоби думки зменшуються, наша свідомість заспокоюється. Далі в тексті написано: «Вмиротворення і глибоке прозріння врівноважують неспокійні емоції». Коли океан спокійний, ми можемо роздивитись властивості води в ньому, побачити її справжню природу, але це неможливо, коли поверхня збурена величезними хвилями. Перебування у спокої означає, що бажання та недобрі думки у нашій свідомості заспокоїлись і не проявляють себе. Коли всі думки щезають, ми маємо змогу роздивитись справжню природу своєї свідомості. Це і є досвідчене розуміння справжньої природи свідомості.
Все, про що зараз йшлося, має відношення до відпочинку у спокійному стані, коли бажання та недобрі думки не виникають. Наприклад, навіть коли ваш заклятий ворог знаходиться прямо перед вами, негайно треба пригадати, що ця людина була вашим батьком чи матір’ю у минулих перенародженнях, а як можна гніватись на власних батьків? Людина, яка зараз є вашим ворогом, допомогала вам у минулих життях, і якщо ви можете нагадати собі про це, ваші недобрі думки поступово заспокояться.
Всі ми дуже сильно любимо своїх дітей і, якщо хтось ображає їх, дуже легко розлючуємось. В такому випадку, треба нагадати собі, що наші діти та родичі у минулих перенародженнях були нашими ворогами, тоді сповнені прив’язаності думки зменшаться та заспокояться. Таким чином, ми протидіємо гнівним думкам про наших ворогів та думкам, що сповнені бажання та прив’язаності щодо близьких нам людей. Якщо ми зможемо ставитись до всіх врівноважено, наша свідомість відпочиватиме у спокої. Чому ми кажемо, що свідомість у стані спокійного перебування може знищити всі негативні емоції? Коли ваша свідомість відпочиває у спокої, не збурюючись від зовнішніх впливів, вона стає наче безхмарне небо або наче абсолютно спокійне море.
Всі думки походять з нашої свідомості та є її невід’ємною частиною. Свідомість і думки не можна розділити. Якщо ми можемо знаходитись у стані, коли наша свідомість відпочиває у спокої, еквівалентом цього є відсутність думок. Або ми можемо сказати, що в такому стані ми позбулись усіх неспокійних емоцій. Коли немає негативних емоцій, прив’язаність та недобрі думки не виникають, натомість має змогу проявитись справжня природа свідомості. Це означає, що стан невідання також знищено.
Саме тому, що ми ніколи не бачили справжню природу нашої свідомості, ми перебуваємо у невіданні та чіпляємось за наше уявлення про те, чим є «Я». Але якщо спробувати уважно дослідити нашу свідомість та знайти це «Я», виявиться, що насправді його не існує. Якщо ви взмозі бачити справжню природу своєї свідомості, то знатимете, що ваша свідомість – це порожнеча (шун’ята). Якщо ж свідомість – це порожнеча, ми не можемо стверджувати, що в ній існує справжнє «Я». Свідомість є вільною від дуалізму, а отже вільною від «Я». Це і є мудрість порожнечі. Але якщо нас не існує тут, де ж ми є? Після того, як ви зрозумієте відповідь на це питання, ви оволодієте досвідченим розумінням порожнечі. Досвідчене розуміння природи нашої свідомості – це бачення небуття «Я», в цьому полягає мудрість порожнечі.
В тексті написано «плекати медитативне зосередження, що сягає поза межі чотирьох безформних рівнів – це практика Бодхісатв» Нам слід розуміти – ніщо насправді не існує в тому стані, в якому ми це сприймаємо. Деякі далекі від буддизму традиції вважають, що порожнеча є справді пустою, а також і свідомість є просто пустою. Люди, що дотримуються таких поглядів, перенароджуються у Безформній сфері. Правильний буддійський погляд полягає в тому, що ніщо не є пустим, а також ніщо не містить у собі все, натомість все сягає поза межі буття та небуття. В цьому полягає справжній зміст Махамудри. Нам потрібно розуміти, що коли ми практикуємо Махамудру, то маємо дотримуватись правильного погляду. Якщо ви не дотримуєтесь правильного погляду, досягти просвітлення буде неможливо. У тридцятій строфі написано: