Який же бог мирський, сам не вільний від самсари круговерті, здатний когось дійсно врятувати? Тому, коли шукаєш захисту, бери Притулок у неоманних Трьох Перлин – так практикують бодгісатви.
37 Практик Бодгісатв
Я дуже рекомендую всім моїм учням особливо ретельно вивчати і осмислювати 37 Практик Бодхісатв . Цей текст – не що інше, як мій заступник. Це – основна порада з глибини мого серця, яку я даю своїм учням. Якщо ви діятиме згідно з вченням «37 Практик Бодхісатв» і ніколи не відхилитесь від нього, це принесе величезну користь особисто вам та усім живим істотам
Коментар Ґарчена Рінпоче
Сьома строфа присвячена Притулку у Трьох Перлинах. У передостанній строфі йшлося про те, як покладатися на нашого корінного Ґуру та добрих учителів, щоб отримати від них знання. Найпершою порадою нашого Ґуру та вчених духовних друзів, буде прийняти Притулок у Трьох Перлин. Існує два види Притулку – чистий та нечистий. Перше речення цієї строфи саме говорить про нечистий Притулок – притулок у світських богів. Таких світських богів дуже багато і вони цілком можуть надати нам тимчасові блага та полегшення, але цілковите звільнення від самсари та довготривалі блага ми від них не отримаємо. Вони не можуть справді звільнити нас від страждань, смертей та перенароджень саме тому, що самі залежать від циклічного існування.
Тільки Три Перлини здатні звільнити нас від страждань, що походять від перенародження. Навіть якщо ми практикуємо Тару або Ченрезіка, повторюючи їхні мантри, або медитуємо, ми все одно страждаємо від різних хвороб та наштовхуємось на перешкоди. Ми навіть можемо відчувати, що такий різновид практики не є ефективним. Але ми маємо зрозуміти, що хвороби та перешкоди є результатами накопиченої нами у минулому поганої карми. Та що й говорити про нас, якщо навіть деякі Ґуру, духовні учителі та монахи також потерпають від різних болісних хвороб. Отже не треба надто зосереджуватись на цьому. Пам’ятайте, що дорогоцінна Тара – це божество мудрості. Дорогоцінна Тара – це Три Перлини, що можуть надати нам і тимчасове полегшення й справжнє звільнення. Нам слід взяти Притулок у Тари та продовжувати старанно практикувати. Світські ж боги можуть надати нам тільки тимчасове полегшення, за яким приховане незкінченне страждання.
Отже у тексті написано – «тому брати Притулок у Трьох надійних Перлин – це практика Бодхісатв». Це означає, що Три Перлини – це істинні визволителі, які приносять справжнє полегшення та справжні блага. Притулок у Трьох Перлинах має декілька рівнів. Перший рівень – це зовнішній Притулок. Перша Перлина, Будда, у цьому випадку уособлює Будду Шак’ямуні. Друга Перлина, Дхарма, віповідає вченням Будди, які включають методи практики люблячої доброти та співчуття та методи практики бодхічити. Дхарма дає нам можливість дізнатися про два види бодхічити, що своєю чергою веде нас від стану повного незнання про те, що таке бодхічита, до появи її у нашій свідомості та бажання зміцнити її. В цьому і полягає сутність молитви, яку ми часто повторюємо – «О бодхічито, чудове цілюще світло! Нехай вона з’явиться там, де ще не виникла, а де вже з’явилась – нехай там не в’яне, а росте, квітне і плодоносить».
Нарешті, люди, які практикують згідно з вченнями Будди, – це третя Перлина, Сангха. Зараз люди називають сангхою монахів, монахинь та Ґуру. Кожному з нас слід розуміти зміст об’єктів Притулку. Як власне брати зовнішній Притулок у Трьох Перлин? Після того, як ми прийняли Притулок у Будди, нам слід ставитись до всіх статуй Будди так, нібито це наші духовні учителі. Також коли ми зустрічаємо буддійських монахів, монахинь або звичайних практикантів, які не мають духовного сану, не зважаючи на те, до якої традиції вони належать, Хінаяни, Махаяни, або ж вони є китайськими монахами, не зважаючи на їхній зовнішній вигляд, ми маємо бачити їх як втілення Будди, який з’явився тут для порятунку всіх живих істот. Під час зустрічі з цими людьми нам слід думати, що ми справді бачимо Будду і, відповідно, генерувати в собі велику пошану і довіру. Все це ми маємо робити, коли беремо Притулок у Будді. Коли ми натрапляємо на клаптик паперу із словами, що мають відношення до вчення Будди на будь-якій мові, нам слід пам’ятати, що це є Дхарма. Ці вчення допомогають живим істотам, нашим матерям і походять вони з бодхічіти. Нарешті, коли ми здатні бачити всіх живих істот як наших колишніх батьків та генерувати люблячу доброту, співчуття та бодхічиту, ми перетворюємось на частину дорогоцінної Сангхи.
Отже, беручи зовнішній Притулок, слід пам’ятати, що тіло наших Ґуру – це дорогоцінна Сангха. Завдяки тому, що Ґуру мають у своїй свідомості люблячу доброту та співчуття, їхня мова – це дорогоцінна Дхарма, а свідомість Ґуру, нероздільна з буддовою свідомістю, – це дорогоцінний Будда. Беручи зовнішній Притулок слід розуміти, що Ґуру володіє якостями Трьох Перлин. Все, що нам потрібно, це мати непорушну впевненість у Ґуру, і струмінь нашої удачі та блага ніколи не перерветься.
Поговоримо тепер про внутрішній Притулок. Коли ми беремо Притулок, ми ретельно вивчаємо нашу свідомість і бачимо незліченні концепційні думки, що постійно виникають та щезають. Коли потік умоглядних думок припиниться, ми побачимо, що свідомість подібна до неба – має якість цілковитої ясності, і цей досвід ясного неба є нічим іншим, як дорогоцінним Буддою, справжньою природою нашої свідомості. Що дарує нам здатність бачити справжню природу нашої свідомості та як нам вжити цю здатність? Генерувати люблячу доброту та співчуття до всіх живих істот. Навіть якщо ми бачимо справжню природу нашої свідомості, є багато істот, що не бачать її, саме тому вони потерпають у циклічному існуванні нескіненних страждань самсари. Отже, нам слід генерувати люблячу доброту та співчуття до всіх істот – це дорогоцінна Дхарма. Коли ми постійно вживаємо наше тіло для практики щедрості, нашу мову для поширення вчень про карму, причини та наслідки, важливість люблячої доброти та співчуття, та постійно думаємо про бодхічиту – наші тіло, мова і думки постійно приносять користь всім живим істотам. Коли ми здатні на таке, ми дійсно просуваємось шляхом досягнення Буддового стану. Коли ми досягаємо стану Переможця, наша свідомість стає Буддою, наша мова – Дхармою, а наше тіло – Сангхою. Це сутність внутрішнього Притулку у Трьох Перлинах.
Я закінчив пояснення сутності зовнішнього та внутрішнього Притулку. Нам слід постійно переглядати ці вчення та детально їх вивчати. В цьому також полягає причина, чому нам постійно слід читати «37 практик Бодхісаттв» та розуміти їхнє значення. Побачивши той чи інший рядок цього тексту ми пригадаємо його значення. Без цієї книжки ми не зможемо пригадати сутність отриманих нами вчень і після того, як ми підемо звідси, ми швидко забудемо про них. Отже, читайте цей текст якомога частіше та подумки нагадуйте собі його зміст.