Навіть коли інші на весь широкий світ чутки брудні плетуть про тебе, своєю чергою ти одзивайся із любов’ю про добрі риси тих людей – так практикують бодгісатви.
37 Практик Бодгісатв
Я дуже рекомендую всім моїм учням особливо ретельно вивчати і осмислювати 37 Практик Бодхісатв . Цей текст – не що інше, як мій заступник. Це – основна порада з глибини мого серця, яку я даю своїм учням. Якщо ви діятиме згідно з вченням «37 Практик Бодхісатв» і ніколи не відхилитесь від нього, це принесе величезну користь особисто вам та усім живим істотам
Коментар Ґарчена Рінпоче
Це дуже важливий пункт, що має пряме відношення до самсари. Це дуже важливо для будь-якого Дхармічного центру і навіть ще важливіше для кожного окремого практиканта. Ситуація, відображена в 14-му пункті «37 практик Бодхісаттв» може здаватись нам незначною і тривіальною, то чому ж насправді вона є такою важливою? Все що ми чуємо, добре чи погане, все це як вітер, що є порожнім за своєю природою. При цьому коли цей порожній за своєю природою вітер досягає нашої свідомості, він перетворюється на ураган або цунамі і ми відчуваємо широкий спектр таких сильних емоцій як злість чи ненависть. Наприклад, якщо хтось висловить щось дуже неприємне нам просто у вічі, знаходячись під впливом агресивних думок, викликаних словами цієї людини, ми можемо у стані афекту дістати пістолет і вбити її. Після цього нас швидко заберуть у в’язницю, де нам не просто доведеться провести багато років, а ще й сплатити величезну купу грошей родині вбитої нами людини, і все це станеться тільки тому, що хтось сказав нам щось неприємне. Так, все це дуже просто, але ми маємо ретельно розглянути цю ситуацію.
Якщо хтось каже вам, що ви погана людина, корисно думати так: «Навіть якщо він чи вона кажуть мені, що я дуже погана людина, є багато людей, які навпаки вважають мене достойною людиною». Отже ми маємо дозволити людині говорити про нас те, що вона хоче. При цьому ми повинні визначити, хто в цій ситуації справді винен. Якщо ми дійсно зробили щось погане, то людина, яка критикує нас, має рацію, і ми повинні сприймати ці слова як корисні ліки, як справжній буддистський погляд і вчення. Ми маємо радіти і приймати ці вчення. Якщо ж ми ні в чому не винні, все, що каже наш критик не має під собої жодної реальної основи. В цьому випадку для нас найкраще за все не спілкуватись більше з цією людиною. Хіба це не прикро? Отже, в будь-якому разі, дозвольте цій людині говорити все що завгодно. Це справді немає жодного значення. Наша свідомість має залишитись цілковито спокійною. Перед тим як реагувати, ми повинні розглянути ситуацію, що справді склалась.
Коли інші говорять щось погане про нас, ми повинні нагадати собі, що причиною цього є думки, що миттєво народились в свідомості цих людей. Після цього маємо пообіцяти собі не бути такими як вони і уникати негативних слів. Такий погляд є особливо важливим, якщо ми отримали інціації Мантраяни – все що ми чуємо – це звук Мантраяни і є невід’ємним від обітниць та обіцянок, що ми промовляємо під час ініціації. Всі звуки є порожніми, вони не містять в собі ніякої реальної суті, вони невіддільні від справжньої природи Мантраяни. Якщо ж ми думаємо, що звуки є чимось реальним, і генеруємо при цьому бажання або навпаки ненависть, цей хибний погляд зруйнує обітниці мови, що ми даємо під час ініціації. Таким чином ми просто повинні зрозуміти, що звуки слів – це порожнеча і не знаходитись під їхнім впливом.
Наша свідомість має відпочивати у своєму природному стані.
Якщо хтось каже нам щось дуже неприємне про нашого друга чи знайомого, ми маємо детально розглянути все почуте. Причиною негативних слів цієї людини може бути те, що вона заздрить нашим стосункам з кимось і хоче зруйнувати ці добрі відносини. Такий тип негативної мови називається «зміїною мовою». Це дія дуже негативної людини, яка намагається зруйнувати нашу дружбу. Кармічним наслідком такої дії буде те, що ця людина буде самотньою в майбутніх життях і не буде мати ані родичів, ані друзів. Ми повинні розуміти це і ніколи не говорити нічого поганого про інших. Ми мусимо дотримуватись цієї обітниці і дозволити нашій свідомості відпочивати в природному стані.
Все це особливо важливо у стосунках між Ваджровими братами та сестрами в Дхармічному центрі, де склалась ситуація, в якій всі розпускають чутки. Ці плітки можуть викликати ненависть між людьми та бажання покинути Дхармічний центр. Такі ситуації дуже поширені та є серйозною провиною. Якщо ми бачимо, що хтось розпускає чутки про якусь людину з Центру, ми мусимо підійти до плітника і сказати:
«Доречі, людина, про яку ви говорите, – це мій дуже хороший друг (чи подруга), це справді прекрасна людина!»
Після цього також скажіть, якої високої думки ви дотримуєтесь про самого плітника. Це має викликати в людині сором, тому що в той час, як вона розпускає плітки і намагається знайти щось негативне в поведінці інших, хтось знаходить в ній позитивні якості. Як наслідок, ця людина, цілком можливо, припинить розпускати плітки, що роз’їдають спільноту. Саме тому ми маємо застосовувати люблячу доброту і співчуття, схвалюючи дії інших. Навіть якщо відбулось щось негативне і хтось розповідає нам про це, ми мусимо відповісти:
«Людина, про яку ви говорите, це мій хороший друг і він ніколи не зробить мені щось лихе». Або «Навіть якщо він завдав мені болю, це було зроблено не навмисне».
Так болісні й негативні стосунки між людьми повільно перетворяться в стосунки, повні добрих намірів і блага. Навіть якщо хтось продовжує розпускати про нас чутки, ми маємо наполеглево розповідати усім про позитивні якості цієї людини. Наші добрі слова примусять плітника переглянути свою поведінку і рано чи пізно змінити її. Його погляд на нас зміниться накраще і, таким чином, і він і ми самі отримаємо користь від збільшення накопиченого блага. Одночасно моральні збитки, що зазнала Дхармічна спільнота, зменшаться.