Без дисципліни ти не здатний помогти собі; тоді твої потуги помагати іншим – сміховинні. Тож практикуй етичну дисципліну без жодних сподівань та мирських інтересів – так чинять бодгісатви.
37 Практик Бодгісатв
Я дуже рекомендую всім моїм учням особливо ретельно вивчати і осмислювати 37 Практик Бодхісатв . Цей текст – не що інше, як мій заступник. Це – основна порада з глибини мого серця, яку я даю своїм учням. Якщо ви діятиме згідно з вченням «37 Практик Бодхісатв» і ніколи не відхилитесь від нього, це принесе величезну користь особисто вам та усім живим істотам
Коментар Ґарчена Рінпоче
Друга з шести параміт – це параміта дотримання етичної дисципліни та взятих обітниць. Існують певні обітниці та правила поведінки для ченців та черниць, також є обітниці, що виконують світські люди. Всі правила етичної дисципліни спрямовані на те, щоб допомогти нам генерувати радість у нашій свідомості та утримуватись від завдавання шкоди іншим. Ці правила також вчать нас, яким чином краще за все допомогти всім живим істотам. Кожна країна має власний набір законів та правил і, якщо хтось порушує ці закони, то може потрапити до в’язниці. В такий ситуації вже навіть не йдеться про допомогу іншим, людина навіть сама собі не здатна допомогти. Ті, хто порушують закони держави, потрапляють до в’язниці та навіть можуть бути страчені, ось чому так важливо дотримуватись законів.
Всі присутні тут люди з пошаною ставляться до Дхарми. Які ж правила та закони практики Дхарми? По-перше, це відмова від десяти негативних дій, а саме – вбивства, крадіжок, пияцтва і т. ін. Якщо дотримуєтесь цих обітниць відмови від негативних дій, то виконуєте правила та закони Дхармічної практики. Певні норми поведінки існують також і для родинних стосунків. Якщо всі члени родини утримуються від того, щоб завдавати одне одному шкоди, всі живуть у мирі та злагоді. Стосунки батьків та дітей також регулюються певними вимогами. Батьки мають виховувати дітей та вчити їх як себе поводити та як розрізняти між добрими та поганими вчинками. Зі свого боку діти мають слухатися старших та вчитися в них, а потім застосовувати знання на практиці. Коли діти досягають певного віку, батьки відсилають їх до школи, щоб вони отримали кращу освіту.
У стосунках чоловіків та жінок є також певні правила. По-перше, чоловік і жінка мають придивитись та зрозуміти одне одного. Треба визначити для себе, як сильно ми кохаємо людину, з якою збираємось побратися. Якщо наше кохання є сильним та справжнім, ми можемо взяти на себе обітницю шлюбу та залишатись з цією людиною до самої смерті. Якщо ж чоловік і жінка швидко вступають у зв’язок після лише кількох місяців знайомства та майже нічого не знають одне про одного, частіше за все вони також швидко розлучаються і шукають собі інших партнерів. Таким чином можна постійно змінювати одного партнера на іншого, що рано чи пізно може призвести до перенародження у нижчих сферах. Коли ж немає можливості отримати людське перенародження, біль та страждання постійно зростають; це серйозний наслідок такої легковажної поведінки. Постійна зміна партнерів та постійне порушення первинної обітниці шлюбу стане причиною страждань та болю.
Треба дуже уважно ставитись до дотримання етики у стосунках між чоловіком та жінкою. Я не маю на увазі дотримання якихось зовнішніх атрибутів у таких стосунках, радше тут йдеться про те, щоб розуміти стан свідомості свого партнера. Наприклад, треба розуміти, чи вірить ваш партнер у закон причин та наслідків та чи є він або вона чесною людиною. Зовнішні атрибути поведінки вашого партнера не є чимось, на що можна дійсно покладатись, коли намагаєтесь зробити вибір. Якщо ж обидва партнера розуміють стан свідомості одне одного, на них чекає довге та щасливе спільне майбутнє. Всі наведені приклади належать до такого аспекту етичної поведінки, як обітниці утримуватися від негативних дій.
Поговоримо тепер про обітниці робити добрі та благочесні справи. У нашій світській буденній діяльності ми дотримуємось певних правил, подібно до цього дії, спрямовані на принесення користі всім живим істотам також регулюються спеціальними правилами Дхарми. Наприклад, щоранку нам слід робити поклони та промовляти наші ранкові молитви, а замість того, щоб просто відпочивати вночі, повторювати Шестискладову мантру сто разів. Це і є Дхармічні правила. При цьому треба розуміти, що ці правила існують зовсім не для того, щоб судити інших, а для того, щоб захистити нашу власну свідомість від втрати концентрації, в чому і полягає сутність етичної дисципліни.
Обітниці Бодхісатв включають три види етичної дисципліни: по-перше, це відмова від негативних дій, по-друге, обітниця творити добро та благочесні дії, і нарешті, по-третє, це обітниця працювати на користь усіх живих істот. Нам слід розуміти, що наш обов’язок практиканта буддизму полягає у праці на користь усіх живих істот. Ми маємо використовувати наше тіло, щоб служити всім живим істотам, як своїм власним батькам, та застосувавати нашу мову, щоб повторювати мантри та сутри, а також, щоб вчити всіх живих істот важливості закону кармічних причин та наслідків. Якщо наші слова солодкі, а думки при цьому сповнені відрази та ненависті, це суперечить обітницям Бодхісатви. Ми повинні думати, що всі істоти – це наші матері та батьки і зрощувати в собі бажання принести їм користь. Коли ми гніваємось, то маємо запитати себе, чи варто гніватись на власних батьків. Таким чином ми контролюємо власні вчинки, а це і є дотримання обітниць. Обітниця приносити благо всім живим істотам нагадує нам про необхідність постійно розширювати наші погляди та пам’ятати, що об’єктом наших добрих дій є всі живі істоти без винятку. Нам слід щодня сто разів нагадати собі, що ми маємо приносити благо всім живим істотам, таким чином виконується обітниця приносити благо живим істотам.