Навіть коли інші, про кого дбав ти як про рідне чадо, тебе за ворога вважають, люби їх з особливо сильним співчуттям, як мати – своє хвореє дитя, – так практикують бодгісатви.
37 Практик Бодгісатв

Я дуже рекомендую всім моїм учням особливо ретельно вивчати і осмислювати 37 Практик Бодхісатв . Цей текст – не що інше, як мій заступник. Це – основна порада з глибини мого серця, яку я даю своїм учням. Якщо ви діятиме згідно з вченням «37 Практик Бодхісатв» і ніколи не відхилитесь від нього, це принесе величезну користь особисто вам та усім живим істотам
Коментар Ґарчена Рінпоче
Те, про що йдеться в цій строфі, є дуже поширеним і постійно трапляється. Діти постійно зневажають і навіть вбивають власних батьків, люди кривдять і вбивають своїх чоловіків, жінок або близьких друзів. Коли в нашому оточенні трапляється щось подібне, слід думати: «Я сповідую вчення Будди, навчаюся буддистським поглядам та практиці бодхічити». Бодхічіта – це метод та практика, які дозволяють здійснити перетворення страждання на щастя. Коли з нами відбувається щось подібне, слід пам’ятати, що людина, яка намагається зробити нам зле, не просто знаходиться під впливом негативної карми та хворобливих емоцій, але й не розуміє всіх наслідків ненависті та невідання, а отже й немає можливості змінитися. Ґуру Падмасамбхава називав таких людей – «вражені хворобливими емоціями». Як лікар біля ліжка смертельно хворого, ми повинні ставитись до такої людини з надзвичайним співчуттям та люблячою добротою. Нам слід побажати цій людині позбавитись ненависті, бажання та невідання.
Коли ми візуалізуємо та практикуємо таким чином – наша любляча доброта та співчуття збільшаться у сто мільйонів разів. Якщо ми здатні постійно так практикувати, негативні емоції іншої людини рано чи пізно заспокояться. Але навіть якщо ця людина не зміниться, ми все одно збережемо нашу бодхічиту. Отже, практикуймо терпіння, усвідомлюючи, що наша бодхічита постійно зростатиме. Навіть якщо інша людина продовжує накопичувати негативну карму, ми все одно сприятимемо зростанню нашої бодхічити.
У сучасному суспільстві чоловіки та жінки дуже часто розлучаються. Якщо це відбувається внаслідок визрівання карми, то цьому неможливо запобігти. Розлучення також може бути наслідком наших негативних емоцій. Більшість людей абсолютно не здатні протидіяти негативним емоціям. Пам’ятаючи про це, нам слід практикувати люблячу доброту та співчуття, коли хтось із нашого оточення знаходиться під впливом агресії та злоби. Все це зробить нашу бодхічиту міцнішою.
Нам всім слід практикувати таким чином відносно усіх, незалежно від того, буддисти вони чи ні. Ми маємо застосовувати ці методи до людей, що протистоять вченню Будди й до тих, хто активно намагається завдати шкоди Дхармі та поглядам буддизму. До цих людей нам слід ставитись з ще більшим співчуттям та люблячою добротою, як батьки до своїх дітей, що захворіли. Свідомість, сповнена бодхічитою як вогонь, а негативні обставини, про які йдеться у цій строфі, як паливо для вогню. Якщо додати це паливо до вогню нашої бодхічити, вона тільки розгориться ще сильніше і не зазнає жодної шкоди.
Перейдемо до строфи №17